Tijdelijke sluiting

Van maandag 4 t.e.m. dinsdag 19 oktober zal de bibliotheek gesloten zijn. Uitzonderlijk zal de bibliotheek open zijn op zondag 3 oktober in de namiddag.

Waarom sluit de bibliotheek twee weken? 

Overschakeling naar de nieuwe bibliotheeksoftware van Cultuurconnect

In de sluitingsperiode krijgt de bibliotheek volledig nieuwe software om al het bibliotheekverkeer te organiseren. 

Cultuurconnect vzw ontwikkelde de nieuwe bibliotheeksoftware voor alle Vlaamse bibliotheken. Dit najaar schakelen alle bibliotheken uit de provincie Antwerpen over naar die nieuwe software. En dus ook Het Predikheren-Bibliotheek Mechelen.
Cultuurconnect beheert en ontwikkelt ook de vele andere IT toepassingen die leden van de bibliotheken gebruiken: mijn bibliotheek, de bibliotheekwebsites, mijn leestipper, …

Deze overschakeling is dan ook een grote stap vooruit voor deze administratieve processen.  

Verhuis van de magazijncollectie

Het stadsbestuur besloot van de sluiting gebruik te maken om de magazijncollectie te verhuizen naar een tijdelijke locatie. Die staat nu nog in de voormalige bibliotheek in de Moensstraat. En dat gebouw wordt later dit jaar verkocht. 
De magazijncollectie telt meer dan 100.000 materialen die leden gratis kunnen reserveren via hun mijnbibliotheek account. Om een snelle, efficiënte, maar vooral ook foutloze verhuisbeweging te realiseren, is het noodzakelijk dat de bibliotheekmedewerkers de verhuisfirma goed begeleiden. Zowel de verhuis als de inrichting van het tijdelijk magazijn vergt veel en nauwkeurig werk. 

Wat houdt de omschakeling naar de nieuwe software in? 

  • Om over te schakelen naar de nieuwe software is het nodig om het volledige leenverkeer een tijd stil te leggen. In deze periode zetten we alle gegevens van de leden en de catalogus over naar de nieuwe software. Dit vergt heel wat programmatie en vervolgens een uitgebreide controle. 
  • Daarnaast koppelen we alle ICT infrastructuur (uitleentoestellen, sorteerrobot, computers, …) ook aan de nieuwe software.  
  • Tot slot plannen we voldoende opleidingsmomenten, zodat alle medewerkers tegen de heropening alle leden opnieuw vlot kunnen helpen bij al hun vragen. 

Wat betekent de sluiting voor jou?

Niet uitlenen en niet inleveren

  • De bibliotheek is gesloten van maandag 4 t.e.m. dinsdag 19 oktober. Je kan in deze periode geen boeken inleveren. Ook niet via de inleverbus. Uitleentermijnen worden verlengd om deze sluitingsperiode te overbruggen. Uitgeleende boeken kan je dus bijhouden tot na de sluiting.
  • Als de werken vroeger klaar zouden zijn, zal de bibliotheek vroeger de deuren openen.
  • Het gebruik van de internetcomputers is gekoppeld aan het bibliotheeksysteem en is dus niet mogelijk in deze periode. 
  • Het lezen van kranten en tijdschriften is ook niet mogelijk in deze periode.  

Langere uitleentermijn en online aanbod

  • De uitleentermijn van 6 weken tijdens de zomerperiode verlengen we tot na de sluiting. Zo heb je  voldoende tijd om de sluitingsperiode te overbruggen. 
  • Het gebruik van het e-boekenplatform blijft mogelijk in deze periode. Hier vind je meer uitleg rond het gebruik van dit platform.
  • Controleer zeker voor de sluiting of je lidmaatschap niet vervalt in de periode van de sluiting, via het ‘mijn bibliotheek account’. We kunnen immers geen verlengingen doorvoeren in deze periode.  
  • Het digitale aanbod Home Academy blijft beschikbaar. Luister naar interessante hoorcolleges over verschillende thema’s. 

Is heel Het Predikheren gesloten? 

Barbib 

Ook Barbib zal tijdens deze periode gesloten zijn.  

Het gebruik van de zalen 

In de zalen zullen nog wel activiteiten doorgaan, o.a. enkele activiteiten van de bibliotheek.
Bekijk het overzicht van de activiteiten.

Wat verandert er na de sluiting? 

Heeft de nieuwe software een impact voor de leden van de bibliotheek? 

  • Neen. De software is vooral gericht op de hele backoffice. De software wordt wel gekoppeld aan de bestaande IT pakketten waar de leden reeds mee werken.  
  • Op termijn zullen er ook voor de leden zichtbare verschillen komen. Zo wordt het bestellen van materialen uit andere bibliotheken gebruiksvriendelijker, zal de website een nieuwe update krijgen, enzovoort.  

Het algemene e-mailadres van de bibliotheek zal veranderen.